Myprincess Diaries: Resepi Beef balls yg simple *_*

Resepi Beef balls yg simple *_*

 
selamat pagi semua..
mud pagi2 nk main masak2 hihi...dah lama rasanya x masak kt cini..klu nk jenguk resepi biasa2 ala2 org kampung blh la jenguk ke sini yea..:P  (ummi kitchen)
hari ni nak kongsi resepi beefball ank2 ai panggil meatball..
cewahhh pepagi lgi kita berwesten yea...
 
 
http://4.bp.blogspot.com/-_aUKr37nKaE/UCdNi3X0epI/AAAAAAAAArw/7sRuNA91VGE/s1600/Marina+Beef+Balls+001.jpg 
 sumber gugel 
 
zie guna yg segera jer..setakat ni jenama "marina" ni yg lulus di tekak zie ank beranak..
harga nye klu tak silap rm11.90 dlm tu ada 20 ketul..biasa zie beli kt tesco jer

ok cara nk masak beefballs ni..sebelum kita grill kan beefballs ni zie rebus dulu dlm plastik tu
sampai lah separuh masak..biasa zie masak dlm 15minit mcm tu..biarkan dlm plastik tu jer..
nnti akn keluar lemak2 beef tu..hihi..xder lah tinggi kolestrol..hahahhaha...
bila dah masak tu koyak kan plastik tu toskan sekejap..nk mkn nnti bru kito grill..bru lah sdap panas2.

ok untuk sos lada hitam..
 
# 4 sudu buttercup/planta/majerin
# 1/2 labu bwg besar kuning (holland) di potong dadu
#1 botol sos lada hitam jenama (life) biasa zie guna
#10 biji lada hitam (tumbuk2 kasi halus hihi)
# 2 sudu sos tiram
#4 sudu kicap manis
# 2sudu tepung gandum (bancuh dngn air)
# 1ketul kiub ayam (xnk letak pun xpe)
# 1 slice cheese cheedar..
# garam dan sedikit perasa
#1 cwn air
 
cara2 nya..
1. panaskan kuali..masukkan butter..jngn bgi hangit..hihi..masukkan bwg tdi..
tumis sekejap..
2.  n then,,,Masukkan sos lada hitam ,lada hitam,sos tiram,kicap,kiub ayam
3.biarkan sebati sekejap..agak2 dah serasi masukkan air dan juga bancuhan air gandum tu..
4.biarkan sampai mendidih..last sekali masukkan cheese tu..
rasa dulu barulah tmbh grm tu yea...klu rasa pekat sngt boleh lah uols tambah air masak yea @air suam
ok siap...faham tak...hihi..
# maaf yea zie lupa lah kt mana amek resepi ni..blog saper xingt dah...
yg penting ni bkn resepi asal zie..kihkih...




untuk tambahn boleh la goreng fries..grill carrot,brokoli...
dah siap grill semua blh lah deko2 sesuka hti hihi..jnji blh mkan..:)

p/s zie grill guna pemanggang ajaib jer,,^_^
 

Mekasih sudi baca^^ komen yea!!!

1 komen disini:

Siti Asiah said...

Nampak maveles tu Mah...tak penah rase lagi meatball,hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute